kunt u dit bericht niet lezen klik hier
De voetballers en de fans allemaal steken ze zich in de kleren > lees meer

Ons werk Vrienden gezocht Contact
De prijs van een voetbalshirt

21 maart 2019
Kleding maken is topsport
Van de high tech shirts van de voetballers tot het juichpak van de oranjefans; kleding speelt een grote rol bij het WK. De mensen die al die spullen maken zijn er blij mee. Want extra werk betekent extra inkomsten. Al is dat loon vaak niet leefbaar, dus niet genoeg om van rond te komen.

De grote sportmerken zoals Adidas en Nike laten hun producten in fabrieken overal ter wereld maken. In Cambodja en Indonesië, en ook in Midden-Amerika. CNV Internationaal vraagt tijdens het WK o.a. via Facebook aandacht voor de werkenden in die fabrieken en de inzet van vakbonden om hun omstandigheden te verbeteren.
Saida maakt shirts voor Adidas

Saida uit Honduras werkt al sinds haar veertiende achter de naaimachine, tegenwoordig in de Pinehurst fabriek waar Adidas shirts gemaakt worden. “De werkdagen waren toen twaalf uur. Overuren waren verplicht, maar werden vaak niet uitbetaald en het loon was minder dan het wettelijk minimum.
Gelukkig is er sindsdien veel verbeterd, vooral dankzij de inzet van vakbond CGT. Mijn kinderen hoeven gelukkig niet meer zo jong de fabriek in.
Vrijgelaten maar niet vrijgesproken

Grote vreugde bij Cambodjaanse kledingarbeiders bij de vrijlating van de 23 kledingarbeiders die begin dit jaar gevangen genomen werden bij acties voor een leefbaar loon. 140 dagen zaten zij onder slechte omstandigheden vast in een berucht gevangenkamp.

Het moment van de vrijlating was juist voor deze zaak -waarbij ook 5 arbeiders om het leven kwamen- aan de orde zou komen in de normencommissie van de Internationale Arbeidsorganisatie ILO. Helaas zijn de arbeiders wel veroordeeld. Slechts de uitvoering van het vonnis is opgeschort.

De rol van kledingmerken
Ath Thorn van vakbondsorganisatie CLC benadrukt dat de kledingmerken een sleutelrol hebben. "Zij kunnen van toeleveranciers eisen dat die een minimumloon van 160 dollar per maand betalen en zij kunnen druk op de Cambodjaanse regering uitoefenen om de aanklachten te laten vallen en de discriminatie en repressie van vakbonden te stoppen. "

De politieke situatie in Cambodja blijft intussen onrustig en  het sociaal overleg met de regering ligt helemaal stil. Dat maakt het werk van vakbondsorganisatie CLC uiterst gecompliceerd.

Kamakoa su su!
Internationale steun blijft daarom uiterst belangrijk. "Ik dank iedereen voor de voortdurende solidariteit en steun, zegt Ath Thorn. "Deze vrijlating geeft ons inspiratie om ons te blijven inzetten voor een leefbaar minimumloon van $ 160, respect voor arbeidsrechten en fatsoenlijk werk in Cambodja ! Kamakoa su su! (In Solidarity)!".

Werken aan een sector cao in Indonesiƫ - Fotoblog

CNV Internationaal doet regelmatig een beroep op de ervaring van collega's bij de CNV-bonden. Zo werkt bestuurder Henk van Beers van CNV Vakmensen samen met Indonesische vakbondscollega's aan een sectorale cao.

Geen gemakkelijke klus. Want dat is niet gebruikelijk in Indonesië en extra lastig omdat veel bedrijven uitbesteed werk verrichten voor internationale bedrijven. Dat gebeurt tegen afbraaklonen en onder slechte omstandigheden. Henk van Beers bezocht ook kledingfabrieken en zag daar slechte omstandigheden maar ook hoopgevende voorbeelden. Bekijk zijn fotoblog.

De prijs van een voetbalshirt
Zo'n mooi voetbalshirt, wat kost dat in de winkel?
En hoeveel verdient de maker eraan denk je?
  10 rechten van werkenden
Over welke welke rechten hebben we het eigenlijk als het gaat om fatsoenlijk werk?
  Nieuwe vrienden welkom!
Bent u ook  vriend van CNV Internationaal?
Draagt u het werk van CNV Internationaal een warm hart toe?

Belangrijkste Nieuws
> Kledingarbeiders Cambodja dupe van saboteren internationaal stakingsrecht.
> SER kritisch over MVO risico's bedrijven.
> Stappenplan IMVO risicomanagement gelanceerd.

> Afmelden
> Wijzigen