kunt u dit bericht niet lezen klik hier
Bestel snel je shirt voor Koningsdag > lees meer

Ons werk Vrienden gezocht Contact
Bestel snel je Koningsdag shirt

Bestel snel je shirt voor Koningsdag

21 maart 2019
Hoe kunnen ze het ervoor maken?

Volgende week vieren we Koningsdag. De schappen liggen alweer vol met Oranje-spullen. En allemaal zo ongelofelijk spotgoedkoop. Hoe kunnen ze het ervoor maken? Hoe eerlijk is dat gemaakt? En, nog steeds is eerlijke oranje kleding niet te vinden! Bestel daarom je oranje shirt bij CNV Internationaal.

We hebben een Eerlijk Oranje shirt laten maken door een merk dat is aangesloten bij Fair Wear Foundation. Dat betekent dat de arbeidsomstandigheden gecontroleerd worden. Het shirt is leverbaar in een (licht getailleerd) damesmodel en in een (recht) herenmodel.

De week van Henk van Beers - Fotoverslag

Officieel heeft iedere werknemer in Indonesië recht op vrijheid om lid te worden van een vakbond en om die vakbond zijn belangenbehartiger te laten zijn. Het in praktijk brengen van die afspraken is lastig in Indonesië.

Henk van Beers is in het dagelijks leven werkzaam voor CNV Vakmensen. Nu en dan zet hij zijn kennis en ervaring uit de Nederlandse polder in om zijn collega's in Indonesië te assisteren.
Samen met de lokale vakbondsorganisatie KSBSI is Henk een paar jaar geleden een project voor cao's per sector of regio begonnen. Een intensief traject van sociale dialoog in een snel groeiende economie, dat nu vruchten begint af te werpen! Met soms onverwachte gevolgen.
CNV tekent convenant duurzame kleding

Het CNV steunt het convenant met Nederlandse bedrijven uit de textielsector dat is gericht op verduurzaming van de internationale productieketen. De partijen gaan samenwerken aan doelen die zij individueel moeilijk kunnen realiseren, zoals een loon waar mensen goed van kunnen rondkomen. Naast milieudoelstellingen zijn er afspraken gemaakt over:
  • bescherming tegen discriminatie
  • bescherming tegen kinderarbeid
  • bescherming tegen gedwongen arbeid
  • betekenisvolle dialoog met onafhankelijke vertegenwoordigers van werknemers
  • realiseren van een leefbaar loon
  • veilige omstandigheden en gezondere omgeving voor werknemers
  • sterkere vakbonden en
  • het terugdringen van (veel) te lange werkdagen.
Cambodjaans parlement neemt anti-vakbondswet aan

Ondanks alle protesten van zowel de vakbeweging als een aantal kledingmerken is de vakbondswet toch door het Cambodjaanse parlement gekomen.

Volgens Ath Thorn van vakbondsorganisatie CLC (op de foto op straat in gesprek met kledingarbeiders) is de wet een ernstige inperking van de vrijheid van werkenden om zich te organiseren en actie te voeren.
SER advies TTIP legt de lat voor handelsverdragen

Handelsverdragen waar Nederland bij betrokken is, moeten voldoen aan sociale en duurzame eisen. Dat is de hoofdboodschap van het advies van de Sociaal Economische Raad (SER) over TTIP, waar het CNV aan heeft meegewerkt. De SER kwam op vrijdag 15 april unaniem tot dit advies, het wordt binnenkort overhandigd aan minister Liliane Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

Arend van Wijngaarden, vicevoorzitter van de CNV Vakcentrale: "Het is belangrijk dat de SER met dit advies de lat neerlegt waaraan TTIP minimaal moet voldoen." Het advies van de SER gaat om te beginnen over de huidige onderhandelingen over het handelsverdrag TTIP, maar is bruikbaar voor onderhandelingen over andere handelsverdragen.

Bestel snel je shirt voor Koningsdag
Vier Eerlijk Oranje
Kijk hier voor maten en modellen. Voor 12,50 sturen we het shirt naar je toe!
  Alles over Eerlijke Kleding
Tips, merkenlijstje, lespakket, misverstanden en meer over Eerlijke Kleding
  Draag ook bij
CNV Internationaal werkt aan fatsoenlijke werkomstandigheden
in de kledingindustrie in landen als Cambodja en Indonesié. Draag ook bij zodat we dat kunnen blijven doen!

Belangrijkste Nieuws
> EU Roadmap for business and human rights - Conferentieprogramma bekend.
> Fact sheet vakbondsvrijheid op slideshare.

> Afmelden
> Wijzigen